Maatschappij

Brand!

Naomi Klein

Naomi Klein (1970) werd in één klap beroemd met No Logo, over multinationals die zich toeleggen op het verkopen van hun merk in plaats van hun product. In De shockdoctrine onthulde ze de krachten die schuilgaan achter de ingrijpende crisissen van de afgelopen veertig jaar. In No Time lag ... [lees verder]

Een geschiedenis van de wereld in zeven goedkope zaken

Raj Patel

Natuur, geld, werk, zorg, voedsel, energie en levens. Dat zijn de zeven zaken die onze wereld hebben gemaakt tot wat ze is, en die haar toekomst zullen bepalen. Door deze dingen goedkoop te maken, heeft de moderne commercie de aarde bestuurd, veranderd en verwoest. In Een geschiedenis van de wereld ... [lees verder]

De meeste mensen deugen

Rutger Bregman

De mens is een beest, zeiden de koningen. Een zondaar, zeiden de priesters. Een egoïst, zeiden de boekhouders. Al eeuwen is de westerse cultuur doordrongen van het geloof in de verdorvenheid van de mens. Maar wat als we het al die tijd mis hadden? In dit boek verweeft Rutger B... [lees verder]

Het klimaat zijn wij

Jonathan Safran Foer

Jonathan Safran Foer schreef eerder de zeer succesvolle en bekroonde romans Alles is verlicht, Extreem luid & ongelooflijk dichtbij en Hier ben ik. Daarnaast schreef hij het eveneens succesvolle Dieren eten: zijn eerste, baanbrekende non-fictiewerk dat morele vraagstukken opwerpt over vegetarisme, het houden van dieren en ons dagelijks eten. Foer ... [lees verder]

Zelfverwoestingsboek

Marian Donner

Columnist en schrijver Marian Donner publiceerde in de Volkskrant het artikel ‘Omarm de loser’ dat compleet viral ging en waar ze talloze persoonlijke mails op kreeg van mensen die een zucht van verlichting sloegen. [lees verder]

The game

Alessandro Baricco

De digitale revolutie heeft onze manier van denken en leven voorgoed veranderd, op een manier die vergelijkbaar is met eerdere, cruciale transformaties in onze geschiedenis, zoals de verlichting, de romantiek en de renaissance. Maar lopen we niet het risico om onze menselijkheid te verliezen in dit digitale tijdperk? Waar en ... [lees verder]